Studenti a vyučující AG navštívili Irsko

Cestu na západní okraj Evropy, do Irska a Velké Británie, podnikla ve dnech 14.–22. listopadu 2015 skupina studentů a vyučujících z Arcibiskupského gymnázia v Kroměříži. Během týdenního jazykově-poznávacího zájezdu navštívili Londýn, Dublin, Oxford i další místa.

Kroměříž: V sobotu 14. listopadu projekt začal bezproblémovou cestou do Calais. Za silného větru jsme rozbouřeným mořem dopluli do Doveru, kde nás za rozbřesku uvítaly bíle skály doverské. V polojasném a teplém počasí po nedělní mši svaté následovala prohlídka Londýna, jehož atmosféra byla poznamenána pátečními událostmi v Paříži.

Noc z neděle na pondělí jsme strávili na trajektu a ještě za tmy jsme přistáli v Dublinu. Zde se během mše svaté v kostele Panny Marie Královny pokoje rozednilo a cestou do pobřežní vesnice Howth jsme mohli pozorovat východ slunce nad mořem. Po procházce vesnicí jsme pokračovali k zámku Malahide a poté jsme spěchali do jazykové školy.

Úterní prohlídku Dublinu a návštěvu knihovny v Trinity College zpestřily vydatné srážky, ale studenti zvládli splnit plánovaný program i za deště.

Ve středu jsme se vzbudili do deštivého rána, s deštníky jsme se proto vydali objevovat další krásy Irska. Zelenou, zvlněnou krajinou se stády ovcí jsme dojeli k pozůstatkům staroirského kláštera Glendalough. Odpoledne studenti ukončili jazykový kurz a obdrželi certifikáty.

Ve čtvrtek byl v plánu celodenní výlet do Severního Irska. Žasli jsme nad Obřím chodníkem, vyzkoušeli chůzi po provazovém mostu mezi útesy nad mořem, západ slunce pro nás vytvořil úžasné scenérie u Dunluce Castle. Den jsme uzavřeli večeří v typicky irské restauraci The Celt v Dublinu.

V pátek ráno jsme se rozloučili s hlavním městem Irska Dublinem a vydali jsme se na cestu na západ, do irského vnitrozemí. Nejdříve jsme se v Tullamore seznámili s technologií výroby známé whiskey a pak jsme pokračovali úzkými cestami mezi rašeliništi, živými ploty a mokřinami dále do vnitrozemí až ke kamennému mostu s 16 oblouky – Shannon Bridge. Tento most byl na konci 18. století součástí opevnění proti francouzské invazi. Celou cestu provázel ostrý chladný vítr, dešťové přeháňky občas vystřídalo slunce, prosvítající z tajemných temných mraků a barvící krajinu neuvěřitelnými barvami.

Další zastávka byla ve staré klášterní osadě Clonmacnoise, kterou založil v 6. století sv. Ciaran. Tato osada se později stala důležitou středověkou univerzitou. V západu slunce jsme zde měli možnost rozloučit se s Irskem mší svatou slouženou na místě, kde se po celá staletí scházeli křesťané a kde v roce 1979 sloužil mši svatou i papež Jan Pavel II. při své soukromé návštěvě tohoto místa.

Potom už zbývalo jen nalodění se v Dublinu na trajekt a cesta zpět. Po vylodění na území Velké Británie jsme za vydatného sněžení přejeli do Oxfordu, kde jsme den zahájili mší svatou u pohostinných kapucínů. Zpěvem ji doprovodil sbor studentů, který v rámci hudební výchovy připravoval Jakub Macek. Sílu pro další den nám také dodala bohatá snídaně, na kterou nás do refektáře kláštera pozvali bratři kapucíni.

V Oxfordu jsme prožili chladný, ale slunný den, během něhož jsme si prohlédli historické jádro tohoto proslulého univerzitního města. Dále záleželo na chuti každého z nás, kam se podíval ve volném čase. Někteří zamířili do Ashmolean Museum s jeho sbírkami umění a archeologie, jiní do přírodovědného univerzitního muzea. Milovníci krásných výhledů se pokochali pohledem z věže St. Mary the Virgin, který se v našem slunečném dnu opravdu vyplatil a obdivovatelé spisovatelů J. R. R. Tolkiena a C. S. Lewise si nenechali ujít příležitost nahlédnout do hospůdky U orla a dítěte, kde se tito velikáni fantasy literatury pravidelně scházeli.

Návštěvu Oxfordu jsme zakončili prohlídkou Christ Church College, jedné z nejslavnějších oxfordských kolejí proslulých kromě jiného profesorem matematiky Charlesem Dodgsonem, spíše známým pod jménem Lewis Carroll (autor Alenky v říši divů) a jídelnou zvanou Great Hall, jejíž návštěvu si nenechá ujít žádný příznivec Harryho Pottera.

Velký dík patří všem, kteří se zasloužili o pohodový průběh projektu: studentům, profesorkám i školnímu kaplanovi P. Martinu Sekaninovi. Dík patří také vedení školy za důvěru a možnost realizovat pobyt v Irsku.

Iva Bekárková, AG

Fotogalerie (foto Iva Bekárková)